Sprzęt to tylko narzędzia zdjęcia to Twoja dusza

Nasz wybór to Canon


To nieprawda, że sprzęt nie ma znaczenia

Od początku przygody z fotografią korzystamy z aparatów firmy Canon. Nasz wybór podyktowany jest niezawodnością tego sprzętu i szerokim wyborem obiektywów, nie tylko systemowych. Pamiętajcie jednak, że najlepszy aparat, to ten, który spełnia Wasze, a nie nasze potrzeby 😉

Wiecie również doskonale, że firmy produkujące sprzęt fotograficzny ciągle dają nam powody do zastanawiania się, czy czas już zmienić nasze body, kupić nowy obiektyw, a może inny statyw. Po wielu latach inwestowania, zwolniliśmy tempo i staramy się wykorzystać jak najlepiej sprzęt, którym obecnie dysponujemy.

Poniżej przedstawiamy Wam kluczowe “zabawki” do fotografii i filmowania, na których obecnie pracujemy. Jest masa akcesoriów, które posiadamy, jednak gdybyśmy chcieli je wszystkie wymienić, to… nie chcielibyście czytać tej listy do końca. O sprzęcie, z którego korzystamy znajdziecie również wiele informacji na kanale YouTube Poland in the Lens.


Aparaty fotograficzne


Każdy ma inne wymagania, zastanów się czego potrzebujesz

Canon EOS R – pierwszy, pełnoklatkowy bezlusterkowiec od Canona. Doskonale współpracuje z obiektywami z mocowaniem EF i EF-S, więc powala na pracę z obiektywami, którymi dysponujecie. Bardzo dobrze pracujący autofokus, odchylany ekran ułatwiający fotografowanie i filmowanie oraz zupełnie nowe mocowanie do rewelacyjnych obiektywów z mocowaniem RF. Do tego uszczelniona, mała, ale bardzo wygodna obudowa oraz nowe rozwiązania w zakresie ergonomii.

Canon EOS 5D mark IV – korpus z matrycą Full Frame, który idealnie nadaje się do fotografii krajobrazu, ale również do innych dziedzin fotografii. Świetny pod względem ergonomii, odporny na warunki atmosferyczne, profesjonalny aparat, bez którego nie ruszamy się w plenery. Dla wielu użytkowników wół roboczy, który przetrwa wszystko.

Canon Powershot G7X mark III – świetny, bardzo zaawansowany kompakt z 1-calową matrycą, który zmieści się w każdej kieszeni. Pozwala robić zdjęcia w RAW, nagrywać materiały wideo i timelapsy (filmy poklatkowe). Ze względu na swoją mobilność, mnóstwo funkcji, jasny obiektyw typu zoom, warto go mieć pod ręką. Warto mieć minimum dwie baterie.


Obiektywy


Swoboda i brak ograniczeń

Canon EF 16-35mm/f2.8L USM III – szeroki kąt w korpusie L, to podstawowe szkło w krajobrazie. Świetna optyka, która dzięki f2.8 doskonale sprawdzi się również w astrofotografii.

Canon RF 15-35mm/f2.8L IS USM – minimalnie (ale jednak) szersza wersja EF’a opisanego powyżej. To szkło jest nie tylko szersze, ale również znacznie ostrzejsze od EF’a i posiada stabilizację. Dodatkowy milimetr na szerokim końcu pomaga przy vlogowaniu.

Canon RF 35mm f/1.8 Macro IS USM – jedyna stałka w naszej stajni do systemu R. Mimo, że to nie L-ka, to biorąc pod uwagę dość uniwersalna ogniskową, funkcję makro, bardzo jasne światło i jednak rozsądną cenę, to jest to świetne szkło do systemu R i warto je mieć. W połączeniu z Eos R lub RP tworzy super zestaw do podróży.

Canon EF 24-105mm/f4L IS II USM – druga wersja uniwersalnego spacer zooma, przeznaczona do pełnej klatki. W fotografii krajobrazu, gdzie nie potrzebujemy mnóstwa światła, sprawdzi się naszym zdaniem lepiej niż znacznie droższy 24-70mm f/2.8L, który ma o 35mm krótszy zakres ogniskowych.

Canon RF 24-105mm/f4L IS USM – wiele pisać nie trzeba, bo pod względem konstrukcyjnym i optycznym to niemal kopia wersji EF opisanej powyżej. Minimalnie ostrzejszy w całym zakresie.

Canon RF 70-200mm/f2.8L IS USM – najlepsze szkło o tym zakresie i świetle na jakim pracowaliśmy. Ostre jak żyletka, a przy tym dzięki wysuwanemu tubusowi znacznie mniejsze i wygodniejsze w transporcie. Rewelacja !

Canon EF 70-200mm f/4L USM – starszy i ciemniejszy brat wersji opisanej powyżej. Jednak bardzo cenione szkło przez wielu fotografów krajobrazu, bo to jednak L-ka o bardzo dobrej optyce, w dodatku znacznie mniejsza i lżejsza od wersji 2.8 EF i RF.

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM – fenomenalny teleobiektyw dający świetny obrazek. Mimo sporych gabarytów, staramy się zabierać go na jak najwięcej wyjazdów, bo ten zakres daje spore możliwości nie tylko przy fotografowaniu krajobrazu.


Statywy


Stabilna podstawa aparatu to ostre zdjęcia

Gitzo Mountaineer GT2532 mark II z głowicą Gitzo 3382QD – świetny, bardzo stabilny, karbonowy statyw z jeszcze lepszą i precyzyjną głowicą. Niestety cena jest bardzo wysoka.

Genesis Base C5 z głowicą Genesis Base BH-40 – również karbonowy, solidny statyw od Genesisa, jednak ten karbon i precyzja głowicy znacznie odstają od Gitzo. Za to cena zdecydowanie odpowiadająca o wiele szerszej rzeszy fotografów. Statyw jest bardzo wysoki, więc nawet przy wzroście 190cm nie trzeba się prawie pochylać.

Manfrotto 055XPRO3 z głowicą MHXPRO-BHQ – Manfrotto to marka, z której korzysta lub korzystał każdy fotograf. Świetna jakość i wykonanie, a do tego łamana kolumna, klipsy do blokowania sekcji, stabilność i rozsądna cena. Warto sięgnąć po to rozwiązanie.

Manfrotto 055CXPRO4 z głowicą MN498RC2 MIDI – drugi, równie dobry zestaw od Manfrotto. Tym razem karbon więc i cena nieco wyższa, ale za to o wiele mniejsza waga i rozmiar sprawdzony wielokrotnie w podróży.


Filtry


Kontrola ekspozycji to lepsze kadry

System HAIDA M10 – świetne i bardzo wygodne w eksploatacji rozwiązanie od marki Haida. Poza polarem wykorzystujemy płytki 100x100mm oraz 100x150mm – pełne szare oraz połówkowe o różnej sile – od 2 do 15 stopów.

Lee 100 Filter System – podobnie jak w przypadku Haidy, świetny system, w którym niektóre rozwiązania są po prostu inne niż w Haidzie, ale lubimy z niego korzystać tak samo jak z Haidy. Płytki o różnej sile tłumienia podobnie jak w przypadku Haidy.


Dron


Inna perspektywa to ogromne możliwości

DJI Mavic 2 Pro – wszystko jest lepsze niż w wersji pierwszej. Matryca, tryby pracy, czas lotu, stabilność, jakość obrazu. Do tego nadal bardzo mobilne rozmiary, które pozwalają zabrać Mavica niemal wszędzie. Ze względu na cenę nie jest to może dron dla początkujących lub wakacyjnych operatorów, ale jeśli tylko chcesz zrobić coś ciekawego w dobrej jakości, to na pewno jest to dobry wybór.


Gimbale / Kamery sportowe


Bądź gotowy do akcji

DJI Ronin SC – DJI i jego produkty to pewnego rodzaju standard. Ronin SC to doskonały gimbal, który poradzi sobie świetnie z bezlustrem lub lustrzanką z niezbyt ciężkim obiektywem. Łączny udźwig do 2.5kg, więc jeśli obiektyw nie przesunie środka ciężkości mocno do przodu, to możesz działać w najbardziej dynamicznych warunkach. My przede wszystkim korzystamy z Canona Eos R z obiektywem RF 35mm f/1.8. Jeśli chcesz montować duże zestawy to zdecydowanie sięgnij po Ronina S.

DJI Osmo Mobile 3 – dedykowany gimbal do telefonu. Zawsze pod ręką kiedy jesteśmy w podróży. Przydaje się do ustabilizowania obrazu z telefonu, kiedy nie braliśmy ze sobą aparatu do filmowania.

DJI Osmo Pocket – mini gimbal do kieszeni. Świetnie sprawdza się w podróży i oferuje mnóstwo funkcji typowego gimbala, ale ma wbudowaną kamerę. Do tego aplikacja DJI Mimo, która rozszerza możliwości szybkiego tworzenia klipów wideo.

GoPro Hero 7 – GoPro to standard sam w sobie. Dzięki różnym uchwytom mocujemy ją gdzie się da i kiedy się da. Po co ? Dodatkowych, najczęściej nietypowych i dość zaskakujących ujęć nigdy dość w materiałach, które tworzymy.


Edycja zdjęć / Montaż wideo / Streaming


Postprodukcja to przedstawienie swojej wizji

iMac 5K 27” – i7 4.2GHz, 512GB SSD, 32GB RAM, Radeon Pro 580 8GB – świetna maszyna stacjonarna do obróbki zdjęć i wideo. wygodna praca w studio, zdecydowanie nie do podróży 😉 Najlepiej kupować wersję z 8GB pamięci RAM i rozbudować ją we własnym zakresie, zamiast wydawać fortunę na więcej pamięci RAM prosto od Apple.

MacBook Pro 16 Retina Touch Bar i9-9980HK, 64GB, 1TB SSD, Radeon Pro 5500M 8GB jeśli mobilność to jest to fantastyczne rozwiązanie, które dodatkowo ma jeszcze więcej mocy iMac, wiec poradzi sobie zarówno w zaawansowaną edycją foto, jak i wideo. Po przesiadce z systemu Windows praca stała sie ogromną przyjemnością, choć wiemy, że Apple to dużo wyższe koszty. Jednak w naszej ocenie mamy o wiele większą stabilność i niezawodność.

Tablet graficzny Wacom Intuos Pro S lub M – tablet graficzny to krok w przyszłość w komforcie pracy podczas edycji zdjęć. Świetne narzędzie pozwalające na bardzo precyzyjną edycję. Naszym zdaniem wersja S w zupełności wystarcza do edycji zdjęć. Jeśli zajmujesz się bardziej zaawansowaną grafiką lub malujesz, to wersja M może być lepszym rozwiązaniem. S-ka jest oczywiście mniejsza, a tym samym bardziej mobilna i można ja zabierać nawet na wyprawy foto.

Adobe Creative Cloud – pakiet narzędzi Adobe dla fotografów, twórców grafiki oraz wideo. W zależności od tego jakich programów potrzebujesz możesz skorzystać z jednego z pakietów oferowanych przez Adobe.

Dodatkowe oprogramowanie do edycji zdjęć – NIK Collection, Exposure X5, Luminar 4, to narzędzia, które wykorzystuję do specyficznych kroków związanych z obróbką zdjęć. Programy te można wykorzystać jako plug-in’y do Lightrooma i Photoshopa, ale również jako samodzielne programy do edycji.

Final Cut Pro X – podstawowy program, z którego korzystamy podczas montażu filmów. Idealny dla wszystkich, którzy pracują na komputerach Apple. Posiada ogromne możliwości i właściwie nie ogranicza nas w tworzeniu treści wideo.

Dodatkowe oprogramowanie do montażu wideoMotionVFX, Artlist.io, to dwie platformy, gdzie znajdujemy szablony, wtyczki, muzykę i efekty dźwiękowe do naszych materiałów wideo. Dzięki temu nigdy nie mamy problemów z legalnością treści, które publikujemy.

Ecamm Live – naszym zdaniem najlepszy program do transmisji na żywo na komputery z systemem macOS, czyli przysłowiowe jabłka. W przypadku wielu aparatów nie potrzebujemy enkoderów, wystarczy kabel USB do podpięcia aparatu do komputera.