Każdy z nas marzy o tym, żeby robić wyjątkowe zdjęcia. Prawda jest jednak taka, że często zadajemy sobie pytanie: „Dlaczego moje zdjęcie nie jest takie, jak chciałbym żeby było ?”
Zawsze kiedy bierzemy aparat do rąk mamy określone oczekiwania względem zdjęcia. Chcemy przede wszystkim pokazać to, w jaki sposób coś widzieliśmy lub odbieraliśmy w momencie naciśnięcia spustu migawki. Mogą to być emocje, piękne miejsce, nietypowa sytuacja, coś wyjątkowego, co nas zachwyciło. Niestety bardzo często okazuje się, że po powrocie do domu i wyświetleniu zdjęcia na ekranie komputera, nie spełnia ono naszych oczekiwań – jest nieostre, prześwietlone lub niedoświetlone, kolory wyglądają nienaturalnie, kompozycja jest zupełnie nietrafiona, a w najgorszym wypadku nie udało nam się utrwalić tego czegoś, co miało być tak wyjątkowe.
Fotografia, to taka dziedzina, gdzie często potrzebujemy trochę szczęścia. Zbieg okoliczności, wyjątkowe warunki, nietypowe zjawisko, ciekawa sceneria to elementy, które potrafią „same” zbudować piękny obraz. Jednak nie możemy pozostawić wszystkiego szczęściu. Warto zwiększyć swoje szanse na zrobienie „dobrego” zdjęcia, dzięki zrozumieniu dlaczego niektóre nasze kadry nie wyglądają tak, jak chcemy. Oto kilka ważnych powodów, które potrafią zepsuć nasz wysiłek.
1 Nie rozumiemy podstaw poprawnej ekspozycji
Trójkąt ekspozycji, czyli trzy składniki (czas otwarcia migawki, przysłona i ISO) dzięki którym my, a nie aparat, kontrolujemy poprawne naświetlenie kadru, to pierwsza rzecz którą powinniśmy zrozumieć w fotografii. Fotografowanie w trybie automatycznym nie daje nam absolutnie żadnej kontroli nad tymi ustawieniami, dlatego powinniśmy jak najwcześniej w naszej fotograficznej przygodzie zaprzyjaźnić się z trybem Manualnym, a jako minimum z trybami preselekcji przysłony lub czasu. Zrozumienie świętej trójcy fotografii otwiera przed nami cały świat możliwości fotograficznych (malowanie światłem, fotografowanie śladów świetlnych, krajobrazów morskich, Drogi Mlecznej i wiele innych). Dzięki pełnej kontroli nad ekspozycją, według własnych upodobań, potrzeb i oczekiwań względem finalnego kadru, możemy kreować poprawne, czyli takie, jakie nas interesuje, naświetlenie zdjęcia.
2 Nie zwracamy uwagi na kompozycję
„Bylejakość” kompozycji to kolejny problem, który powoduje, że nasze zdjęcia nie są w stanie przyciągnąć uwagi widza. Zbyt dużo bałaganu i nieciekawe kadrowanie przyczynia się do tego, że obrazowi brakuje wyrazu. To my poprzez właściwą kompozycję prowadzimy widza przez nasz kadr. To naszą rolą jest skupienie uwagi widza na określonych elementach kadru. Tak jak w restauracji ułożenie składników dania na talerzu powoduje, że zjadamy je wzrokiem zanim jeszcze spróbujemy, tak odpowiednie skomponowanie składników naszego kadru spowoduje, że widz zatrzyma się przy nim na dłużej.
Przed zrobieniem zdjęcia musimy się zastanowić, jak je wykadrować i zadać sobie pytanie, co powinno, a czego nie powinno być w kadrze. Często mniej znaczy więcej. Warto poznać podstawowe zasady kompozycji, a kiedy już nauczymy się z nich korzystać, możemy je łamać aby uzyskać określony efekt.
3 Nie rozumiemy jak światło wpływa na zdjęcie
Światło to esencja fotografii. Bez niego nie ma zdjęcia. To ono buduje klimat, kształt, kontrasty, głębię, trójwymiarowość, czy przestrzeń. Dobre światło ma kluczowe znaczenie dla każdego rodzaju fotografii – krajobrazowej, produktowej, ulicznej, studyjnej, makro, itd.
W krajobrazie wschód i zachód słońca wybieramy z bardzo konkretnych powodów – to te pory dnia kiedy światło jest miękkie i ciepłe, znikają ostre cienie, które dominują w ciągu dnia, a zjawiska takie jak mgła tworzą dodatkowy klimat w fotografowanej scenie. Takie miękkie światło sprawdzi się nie tylko w krajobrazach, ale także w portretach wykonywanych przy świetle naturalnym.
Poza światłem zastanym korzystamy również ze światła sztucznego, tego które kreujemy od początku do końca sami. W dzisiejszym arsenale fotografów istnieje wiele różnych „generatorów” światła, które w połączeniu z mnogością dostępnych modyfikatorów i kreatywności samego fotografa dają nieograniczone możliwości budowania obrazu.
4 Nie definiujemy tematu zdjęcia
Każde zdjęcie to jakiś temat. Musimy pokazywać coś, co może zainteresować widza. Fotografie o jednoznacznie zdefiniowanym temacie pozwalają widzowi lepiej zrozumieć obraz i jego kontekst. Zanim zwolnimy migawkę, zadajmy sobie pytanie, co jest tematem naszej sceny, dlaczego właśnie tą, a nie inną scenę chcemy utrwalić naszym aparatem.
Fotografia uliczna, to umiejętność wypatrzenia i właściwego pokazania ludzi, rytmu miejsca w którym jesteśmy, twarzy, emocji. W krajobrazie tematyką będą wyjątkowe krajobrazy, piękne wodospady, drzewa, panoramy prezentujące ogromne przestrzenie. Dzika przyroda to przede wszystkim zwierzęta, ptaki, owady. Makro zawsze będzie ujmować detalami, których na codzień nie widzimy.
Podobnie jak w przypadku kompozycji kadru, wybór tematu będzie jednym z kluczowych elementów naszego kadru. Ale… jak w przypadku każdej reguły, tutaj również są odstępstwa. Czasami warto zostawić widzowi miejsce na jego własną interpretację.
5 Nie budujemy kadru w naszej wyobraźni
Wyobraźcie sobie malarza, który zaczyna od pustego płótna i tworzy obraz, który ożywia to, co powstało w jego wyobraźni. Fotografia i malarstwo to dwie bardzo bliskie sobie dziedziny, bo to my, fotografowie, podobnie jak malarze, możemy od początku do końca kontrolować, jak ma wyglądać ostateczny kadr.
Wstępna wizualizacja pozwala stworzyć obraz w naszej wyobraźni, czasami na długo przed wykonaniem zdjęcia. Wielu fotografów planuje wykonanie danego kadru nawet na wiele lat przed samą realizacją sesji. Czasami potrzebujemy określonych warunków, odwiedzenia odległych lokalizacji, a czasami po prostu musimy wykonać wiele prób zanim efekt finalny będzie taki jak oczekujemy.
Kiedy chcemy wykonać określone zdjęcie, powinniśmy wyobrazić je sobie i zastanowić się przy jakich warunkach i dzięki jakim narzędziom otrzymamy kadr na tyle wyjątkowy, że będziemy z niego zadowoleni. W fotografii krajobrazu, odwiedzając jedno i to samo miejsce po kilka razy, szukam różnych perspektyw, czekam na określone warunki, eksperymentuję z ogniskową tylko po to, żeby otrzymać kadr, który będzie miał to coś, co spowoduje, że jest wyjątkowy.
6 Nie praktykujemy wystarczająco często
Sportowcy mówią: „Trening czyni mistrza”. Podobnie jest z muzykami, kucharzami, pilotami i… fotografami. Żadna wiedza, żadne poradniki i kursy teoretyczne nie pomogą nam w wykonaniu wyjątkowych zdjęć, jeśli fotografować będziemy „od wielkiego dzwona” ;) Praktyka i zrozumienie materii, z którą pracujemy to podstawa sukcesu. Obraz powstaje z bardzo wielu składowych, a każda z nich ma wiele wymiarów. Kolor, perspektywa, miejsce, sytuacja, ogniskowa, ekspozycja, to tylko kilka elementów, które wymagają naszej uwagi.
Oczywiście jest też talent i szczęście. Możemy mieć szczęście w początkowych próbach i uzyskać magiczny wręcz strzał bez większego wysiłku, ale aby zbudować całe portfolio pięknych zdjęć potrzebujemy znacznie więcej niż tylko szczęścia i talentu. Kiedyś Henri Cartier-Bresson powiedział: „Twoje pierwsze 10 000 zdjęć jest najgorsze”. Dzisiaj, w świecie aparatów cyfrowych, liczbę 10 000 możesz śmiało zamienić na 20, 30, czy 50 tysięcy. Można chodzić na skróty, ale ten sposób nie sprawdzi się w długiej perspektywie. Zanim więc zaczniecie liczyć na szczęście, talent i skróty, zabierajcie ze sobą aparat gdzie się da i ćwiczcie warsztat, szukajcie pomysłów i eksperymentujcie.
7 Nie da się zamknąć tej listy
W ostatnim artykule z poradami dotyczącymi fotografowaniu lasu przekazałem Wam kilka wskazówek, dzięki którym można z leśnego bałaganu wydobyć ciekawe kadry. Niektóre z tych porad idealnie wpasowują się w ten artykuł. Zasad dzięki którym nasze zdjęcia mogą być interesujące i takie jakich oczekujemy jest znacznie więcej. Jednak nie jest kluczowe, żeby znać je wszystkie. W naszych poradnikach premium podajemy Wam na tacy mnóstwo wskazówek z terenu, a jeszcze więcej z postprodukcji i edycji zdjęć. Jednak pada tam również jedno zdanie, które powtarzam jak mantrę: „Teoria nie da Wam tyle ile nauczycie się dzięki własnym błędom i doświadczeniu”. Trzeba poświęcić czas na zapoznanie się i zrozumienie wielu teoretycznych aspektów fotografii, jednak dopiero po ich połączeniu z praktyką i tysiącami „wypstrykanych” kadrów pojawiają się iskierki zapowiadające coś ciekawego. Więc odpalajcie komputery w poszukiwaniu wiedzy i inspiracji, ale przede wszystkim łapcie za aparaty i zasuwajcie w teren, na ulicę lub do studia, bo to tam czekają na Was nagrody w postaci piękne ich kadrów.
Kilkoro z Was odezwało się do nas w komentarzach pod poprzednim artykułem, za co bardzo dziękujemy. Liczymy na to, ze doceniając naszą pracę Wasz odzew będzie jeszcze większy pod tym artykułem.
Zostawiamy więc Was z pytaniem „Jak sądzicie czego brakuje Waszym zdjęciom ?”. Napiszcie, a my postaramy się odnieść do tych problemów w naszych filmach lub na lajnach na naszym kanale YouTube.
SZUKASZ WIEDZY O FOTOGRAFII – ODWIEDŹ KANAŁ Poland in the Lens na YouTube
6 komentarzy
Bardzo ciekawy artykuł :) miałam dłuższą przerwę od wykonywania zdjęć i kiedy chwyciłam znów aparat w dłoń tak poczułam że zapomniałam jak się fotografuje – to było dziwne uczucie.. I w 100% zgadzam się z tym że należy ćwicZyć fotografowanie :) po przeczytaniu tego tekstu stwierdzilam że rzadko wcześniej wyobrażam sobie jak ma wyglądać moje zdjęcie i myślę że to błąd z mojej strony :) muszę też częściej i więcej zgłębiać wiedzy na temat fotografii.. postaram się to poprawić :) super artykuł, dziękuję i pozdrawiam :)
Serdecznie dziękujemy za komentarz. Fotografowanie jest jak jazda na rowerze. Warto ćwiczyć, żeby nie zapomnieć podstaw ;) Pozdrowienia od zespołu Poland in the Lens !
Dziękuję, świetny artykuł :)
Artykuł wpasowujący się w dzisiejszy czas – dlaczego moje zdjęcie nie jest takie jak innych, czasem wielokrotnie robiąc zdjęcia kiedy zaczynasz rozumieć której składowej Ci brakuje, wracasz do początku by znaleźć odpowiedź. Na początku nie zauważasz rzeczy które umykają a dostrzegasz je z czasem kiedy dalej brniesz i zaczynasz rozumieć trójkąt ekspozycji.
Bardzo fajny artykuł. Elementy dobrego zdjęcia przedstawione w pigułce. Niestety nie wystarczy sama wiedza, ale praktyka i jeszcze raz praktyka. Każdorazowe skopiowanie zdjęć na komputer pozwala nam zweryfikować błędy i rzeczy, na które znów nie zwróciliśmy uwagi. Dodatkowo warto mieć trochę więcej czasu na spacer po miejscu gdzie chcemy zrobić zdjęcie, aby dokładnie się ustawić, przemyśleć kadr, zerknąć skąd pada światło słoneczne, gdzie jest wschód/zachód. Ciężko zrobić dobre zdjęcie biegając w plenerze z językiem na brodzie, szukając odpowiedniej kompozycji poganianym przez kończącą się właśnie złotą godzinę.
Jedno z moich postanowien na 2020 – miec caly czas aparat przy sobie i cwiczyc, cwiczyc, cwiczyc. Dzieki za super artykul i motywacje do dzialania !!!!👊